Normen en waarden

Gedrag en Omgang normen binnen de voetbalvereniging Bunde

Onze vereniging is net de maatschappij zelf, maar dan in het klein. Iedereen is in beweging en doet van alles maar wel met een gezamenlijke factor, namelijk het bedrijven en begeleiden van de voetbalsport. Zoals in de maatschappij in het groot bepaalde regels nageleefd dienen te worden, wil het tenminste leefbaar blijven, geldt dat net zo goed binnen onze vereniging Het moet allemaal wel overzichtelijk blijven. Mensen die iets voor de club doen moeten wel zeker weten dat ook anderen binnen de club zich aan de afspraken houden. De club dat zijn we met elkaar en niet alleen de vrijwilliger die zich nuttig maakt

Respect

Is het gevoel wat moet heersen. Elkaar met respect behandelen en ieder in zijn/haar waarde laten. Respecteer ook elkaar mening.

• Voor iedereen bij de vereniging gelden de algemene regels.
  • Voor spelende leden geld tevens de gedrag code

Algemene gedrag regels

• Respect opbrengen voor anderen.
  • Onbehoorlijk taal/gedrag wordt niet geaccepteerd
  • Iedere vorm van intimidatie wordt niet geaccepteerd.
  • Fysiek geweld binnen de vereniging wordt niet geaccepteerd.
  • Ouders respecteren de leiders/trainers en laten het coachen aan hen over

Blijf positief ook bij verlies en laat uw kind kind zijn, het moet nog zoveel leren en ook winnen en verliezen hoort nu een maal ook bij voetbal. De algemene gedrag regels moeten door iedereen binnen de vereniging worden uitgedragen en nageleefd. Wij moeten elkaar hierop kunnen en durven aanspreken, goede omgang vormen moeten het uitgang punt van ons handelen zijn.

Gedrag code spelende leden

• Iedere speler dient zich beschikbaar te stellen voor het elftal waarin hij of zij wordt opgesteld

Materiaal

• Trainingsmateriaal moet na gebruik netjes worden opgeruimd op de plek waar het hoort, dus ook de ballen. Hier ligt een taak voor de trainer/leider.

Complex

• Auto’s, fietsen, en brommers dienen op de daarvoor ingerichte plaatsen te worden neer gezet

Kleedkamers

• Het schoon maken van schoenen in de doucheruimten is niet toegestaan.
  • De kleedruimten worden altijd schoon en opgeruimd achter gelaten leider/trainer let hier op.
  • Troep in de afvalbakken.
  • In de kleedkamer mag niet worden gerookt.
  • Alcohol houdende dranken in de kleedkamer is  niet toegestaan.
  • De toewijzing van de kleedkamers dient te worden gerespecteerd.

Kantine

• Niet met voetbalschoenen de kantine betreden.
  • Tassen netjes op de daar voor bestemde plaats neer zetten.
  • Houd de kantine netjes, dit is ook voor de beheerder prettiger werken.

Kleding

• De kleuren van de vereniging zijn: shirts wit met groene balk, broekjes wit en sokken wit. De training pakken zijn groen. In geval van sponsoring van tenues contact met het bestuur of sponsorcommissie op nemen.
  • Alle elftallen mogen in principe spelen in gesponsorde tenues mits in overleg met het bestuur/sponsorcommisie.
  • Per elftal worden afspraken gemaakt met betrekking tot wassen en verzorgen tenue.
  • De tenues blijven eigendom van de vereniging/sponsor

Gedrag op het veld

• Er wordt in het veld geen ongepaste taal gebruikt, ongepast taal gebruik wil zeggen vloeken, verbaal smijten met verschillende lichaamdelen iemand een erge ziekte toe wensen etc”uiteraard dienen de trainers/leiders zich ook hiervan te onthouden.
  • De nadruk ligt op sportief spel, opzettelijke grove overtredingen kunnen door het bestuur extra worden bestraft.
  • Respect voor de scheidsrechter en de tegenstander.
  • Bij staken wedstrijd meld de trainer/leider dit in de eerst komende bestuur vergadering.
  • Een opgelegde boete zowel van de KNVB als van de vereniging is altijd voor rekening van de speler.
  • De leider/trainer corrigeert onjuist gedrag van spelers en zet ze aan tot verandering indien gewenst bespreekt de leider dit met het bestuur.
  • Als speler/lid ben je de ambassadeur van de club dus bij gastverenigingen behoor je ook volgens deze regels je te gedragen.

Sancties

Regels afspreken is een ding regels handhaven is een ander probleem,daarom hier ook een paar regels over handhaving en sancties.

In de eerste plaats is de handhaving van de regels altijd de verantwoordelijkheid van de individuele leden . Elk lid moet deze regels kennen en willen naleven. Hoe mooi dat ook lijkt, er zal altijd  moeten worden toegezien op de naleving daar van.Dat betekent echter niet dat er een handjevol leden altijd maar politieagent moeten spelen, Integendeel. Elkaar wijzen op de regels MOET.

Het NIET schorsen van spelers om een elftal voltallig te houden is geen bestuursbeleid!

Aan het bestuur is het om bij overtredingen van de regels corrigerend op te treden. Daar toe heeft zij de volgende mogelijkheden:

• Het bestuur berispt de speler/lid bij overtreding.
  • Het bestuur ontzegt de speler het recht actief mee te doen bij wedstrijden <gedeeltelijke schorsing>
  • Het bestuur schorst leden voor wedstrijd en training <volledige schorsing>
  • Het bestuur ontzegt de speler/lid voor bepaalde tijd toegang tot het complex.
  • Het bestuur maakt een voorstel voor de ALV om een speler/lid te royeren.

Let wel deze boven genoemde regels en gedragsnormen hebben niets van doen met ons huishoudelijk reglement maar is ons inziens een handleiding binnen onze club om op een beschaafde en prettige manier met elkaar om te gaan.