De kop is eraf voor het nieuwe Bunde O19

VV Bunde JO19-1

RKVVL/Polaris JO19-1

26 september 2020 15:15

Alhoewel voetbal in competitieverband maandenlang niet mogelijk was, zat men bij vv Bunde in die periode uiteraard niet stil. De nieuwe teams kregen in die tijd vorm en besloten werd om met een zeer jong O19-team de competitie in te gaan. Maar liefst zeven spelers zouden eigenlijk nog O17 mogen spelen. Maar deze jongens hebben in de afgelopen seizoenen laten zien dat ze wel iets hun mars hebben. Dus voor hun ontwikkeling is het goed dat ze nu alvast een treetje hoger mogen gaan spelen. Al zal dat niet altijd even gemakkelijk gaan, zo was de verwachting. Toch hebben de mannen, samen met de reguliere eerstejaars O19 spelers, in hun eerste wedstrijden al leuke dingen laten zien!

In de eerste bekerwedstrijd tegen Heer O19-1 liet Bunde meteen al zien niet onder de indruk te zijn van een team met vrijwel alleen maar tweedejaars O19 spelers. Heer was duidelijk de betere ploeg maar Bunde beet goed van zich af. Het hield lang stand maar moest in de slotfase toch nog twee tegentreffers incasseren.

De uitwedstrijd tegen eersteklasser OVCS O19-1 ging een stuk moeizamer. Bunde kwam er vrijwel niet aan te pas. De 2-0 ruststand was dan ook niet meer dan logisch. In het tweede bedrijf kon Bunde nog iets terugdoen door een doelpunt van Bas, maar uiteindelijk liep de thuisploeg uit naar een verdiende 4-1 overwinning.

In de derde bekerwedstrijd, uit tegen UBC O19-1 kwam Bunde een stuk beter voor de dag. Het speelde een prima eerste helft en wist heel wat (grote) kansen te creëren. Bunde speelde de thuisploeg zo ongeveer van de mat. Alleen werd datgene waar het om draait in het voetbal, doelpunten maken, vergeten. Een ruststand van 1-5 zou zeker niet geflatteerd zijn geweest, maar uiteindelijk werd de kleedkamer opgezocht met een teleurstellende 1-1 stand op het scorebord (doelpunt Sem M). In de tweede helft ging het moeizamer. UBC kwam al snel op voorsprong. Max zorgde niet veel later voor de gelijkmaker maar de thuisploeg trok na twee snelle counters toch aan het langste eind en won met 4-2.

De eerste helft in Urmond bleek een leermoment te zijn geweest voor de eerste competitiewedstrijd, uit tegen RKASV O19-1. Want ook in Maastricht speelde Bunde een prima eerste helft. Alleen werden de kansen nu wel benut. Via doelpunten van Juul, Max, Noah en Sem M liep Bunde uit naar een comfortabele 0-4 ruststand. In de tweede helft ging de thuisploeg uit een ander vaatje tappen. Dat leverde naast een aantal spannende momenten ook twee tegendoelpunten op. Maar ook niet meer dan dat. En zo wist Bunde dus een mooie 2-4  overwinning uit het vuur te slepen op het Geusselt complex. Een mooi begin van de competitie!

In de tweede competitiewedstrijd moest Bunde het in eigen huis opnemen tegen RKVVL/Polaris O19-1. De Maastrichtenaren hadden in hun eerste wedstrijd Jekerdal met maar liefst 14-0 van de mat geveegd. Het leek er dus op dat Bunde haar borst nat kon maken. Ook RKVVL kwam naar Bunde met vrijwel alleen maar tweedejaars spelers. Dat betekende dus leeftijdsverschillen van 2 tot soms wel 3 jaar t.o.v. sommige Bunde spelers. RKVVL deelde vanaf de aftrap dan ook de lakens uit. Het had veel balbezit en kwam ook tot een aantal goede kansen. Lars had daarbij een aantal prima reddingen in huis. Bunde gaf zich niet zomaar gewonnen maar kon toch niet voorkomen dat de gasten na ongeveer 20 minuten op 0-1 kwamen. De Maastrichtenaren konden echter niet lang genieten van de voorsprong want Sem C wist na een slim steekpasje van Max de keeper te omspelen en de bal in het lege doel te schuiven. En zo stond toch wel verrassend een 1-1 ruststand op het scorebord.

RKVVL kwam goed uit de startblokken in de tweede helft en kwam al vrij snel op voorsprong. Maar Bunde herpakte zich en wist het de gasten steeds moeilijker te maken. Ook in het tweede bedrijf was het meeste balbezit voor RKVVL. Maar Bunde knokte voor iedere meter om het de tegenstander op die manier zo moeilijk mogelijk te maken. En opeens bleek er zelfs nog iets meer in te zitten, want Bunde kwam uit het niets op gelijke hoogte. Het had daar wel de hulp van de keeper van RKVVL voor nodig. Die speelde vanaf de rand van het 16-meter gebied Max een bal in de voeten alsof het zijn medespeler was. Max bedacht zich niet en verschalkte de doelman vanaf een metertje of 20 met een prachtige boogbal: 2-2!

Bunde ging er opeens weer in geloven en schakelde een tandje bij. Het verscheen opeens iets nadrukkelijker op de helft van de tegenstander. Echte grote kansen leverde dat helaas niet op, maar RKVVL kreeg het niet cadeau. Toch bleven de gasten ook gevaarlijk. Zij sloegen wel nog een keer genadeloos toe. Met een harde schuiver kwam RKVVL toch weer op voorsprong. Bunde zette nog een keer alles op alles en RKVVL moest alle zeilen bijzetten om de overwinning over de streep te trekken. Toch slaagde de Maastrichtenaren daarin. Op die 2-3 overwinning viel uiteindelijk niet veel af te dingen. De gasten waren beter, maar de complimenten na de wedstrijd waren voor Bunde. De mannen lieten zien dat ze zich niet zomaar aan de kant laten zetten door een volwassen tegenstander en dat ze samen kunnen knokken voor een goed resultaat.

Smet op de wedstrijd was dat beide ploegen een speler met een flinke blessure zagen uitvallen. Vlak voor rust moest onze eigen Sem M naar de kleedkamer gedragen worden met een spierblessure. Bij RKVVL waren de zorgen nog groter. Een van de aanvallers kwam verkeerd terecht na een sprong en moest met een zware enkelblessure van het veld worden gedragen. Voor hem moest zelfs een ambulance worden gebeld. Vanuit Bunde heel veel sterkte voor de betreffende speler! En datzelfde geldt natuurlijk voor Sem. Hopelijk kun je snel weer aansluiten!