Opnieuw drie punten voor JO15-1 na winst in Spaubeek

Noah Townsend (intikker)
Assist: Sem Mares

13 oktober 2018 12:30

Voor de derde competitiewedstrijd van Bunde JO15-1 togen de groen/witten naar Spaubeek om het daar op te nemen tegen het plaatselijke JO15-1 team. Het was heerlijk weer (28 graden!) en de mannen werden in de warming up klaargestoomd voor hopelijk de derde overwinning op rij.

Het was de thuisploeg die vanaf de aftrap brutaal het initiatief naar zich toetrok. Tot nu toe was dat steeds andersom geweest, dus dat was even wennen. Niet alleen voor de grote schare fans langs de kant, maar zeker ook voor de spelers op het veld. Bunde had moeite om in de wedstrijd te komen. De eerste serieuze kans was echter wel voor de gasten. Sem M schoot na tien minuten spelen rakelings voorlangs. Ondanks het feit dat Spaubeek het meeste balbezit had, kon de thuisploeg geen moment echt gevaarlijk worden. Maar Bunde zat gewoon niet lekker in de wedstrijd. Er waren veel slordige passes met veelal balverlies tot gevolg. Op die momenten probeerde Spaubeek er wel het beste van te maken, maar onder aanvoering van Guy bleef de Bunde verdediging zonder moeite overeind.

Ook als het even wat moeizamer loopt, weten we dat we een ploeg hebben die uit het niets kan toeslaan. En dat gebeurde in Spaubeek. Na balverlies van de thuisploeg op de middenlijn pikte Sem M de bal op en was vervolgens veel sneller dan zijn directe tegenstander. Hij ging alleen op de keeper af en liet hem vervolgens kansloos: 0-1 na 18 minuten spelen. Verdiend was de voorsprong op dat moment misschien niet, maar welkom natuurlijk des te meer. Bunde putte moed en vertrouwen uit die 0-1 want vier minuutjes later zette Noah de 0-2 op het scorebord. Hij tikte een voorzet van Sem M fraai binnen. Diezelfde Sem M kreeg op slag van rust een gele kaart wegens commentaar op de leiding en dat betekende dat Bunde de tweede helft met tien spelers moest beginnen.

De opdracht voor Spaubeek was dus duidelijk in die eerste tien minuten van het tweede bedrijf. Als er nog wat te halen viel voor de geel/zwarten, zou dat nu moeten zijn. Spaubeek zat er dan ook meteen fel op, maar de eerste grote kans was na een minuut al voor Bunde. Sem C kreeg de bal er jammer genoeg niet in. Er volgden twee corners die uiteindelijk geen gevaar opleverden. Bunde speelde de eerste tien minuten geconcentreerd en wist telkens de angel uit de opbouw van Spaubeek te halen. En het lukte onze mannen om met een man minder op een 0-3 voorsprong te komen. Sem C haalde na zeven minuten de trekker over. Twee minuten later deed de thuisploeg iets terug. Uit een wel heel erg gemakkelijk gegeven vrije trap werd vanaf een metertje of 18 fraai raak geschoten: 1-3. Dat was overigens pas het eerste schot op doel van de thuisploeg. Bij de aftrap was Bunde weer met elf man. En daar werd meteen van geprofiteerd. Sem M werd de diepte in gestuurd en hij had een panklare voorzet voor Noah in huis. Hij scoorde op een heerlijk moment zijn tweede van de wedstrijd: 1-4.

In het resterende deel van de wedstrijd eiste de scheidsrechter jammer genoeg de hoofdrol op door niet consequent te fluiten. Daar waar Bunde steeds werd afgefloten, mocht Spaubeek bij vergelijkbare situaties wel steeds door voetballen. Overtredingen op Bunde spelers werden niet bestraft, lichte vergrijpjes van Bunde zijde uiteraard wel. Dit kwam de sfeer op en langs het veld niet ten goede en dat is jammer. Misschien kwam het wel door de leeftijd van de scheidsrechter. Hij had net zo goed een speler van het O15 team van Spaubeek kunnen zijn. En misschien had hij er wel moeite mee om zijn (mogelijk) vrienden af te fluiten. Alle respect dat een jongeman als hij wedstrijden wil fluiten. Dat is alleen maar toe te juichen. Maar misschien is het beter om hem eerst nog even wat lagere teams te laten fluiten. Ook het slotakkoord was voor de leidsmanjongen. Hij liet ook Luka nog even zien dat hij een gele kaart op zak had.

Al met al was het een wedstrijd om snel te vergeten. Bunde was niet bepaald in topvorm. Het speelde haar minste wedstrijd tot nu toe, maar wist deze wel ‘gewoon’ winnend af te sluiten. En ook dat is een kwaliteit. Gefeliciteerd mannen! Op naar de volgende pot: uit tegen EHC JO15-1 op zaterdag 27 oktober a.s.