VV Bunde JO15-1 - I.B.C.'03 JO15-1

I.B.C.'03 JO15-1

8 december 2018 13:15

Bunde JO15-1 moest het op zaterdag 8 december, na het behalen van het kampioenschap een week eerder, in de laatste competitiewedstrijd thuis opnemen tegen IBC JO15-1. Nog voordat de wedstrijd begon, was er al vuurwerk. De kampioenen kwamen het veld namelijk op door een erehaag van fans met Bengaals vuurwerk. Super! Chris had zich wegens ziekte jammer genoeg moeten afmelden en omdat ook Jeremy in de lappenmand zit, hadden we geen wisselspelers. Daarom werd Yannick van JO13-1 bereid gevonden om zich bij het team te voegen. Dankjewel voor het uithelpen Yannick!

Sinterklaas moet al weer halverwege de oceaan zijn geweest op zijn terugreis naar Spanje, maar de wind waaide nog steeds behoorlijk door de bomen toen scheidsrechter Giovanni de wedstrijd op gang floot. Voor Bunde was de uitdaging om na 2x 35 minuten het woordje ongeslagen toe te kunnen voegen voor het woord kampioen. Alle wedstrijden werden gewonnen en het zou natuurlijk het mooiste zijn als ook die laatste competitiewedstrijd in winst kon worden omgezet. Maar gaandeweg de eerste helft werd duidelijk dat dat nog niet zo gemakkelijk zou worden. Het was namelijk IBC dat na zeven minuten spelen brutaal op voorsprong kwam. Balverlies van Bunde en een “wel-of-niet-uit gevalletje” (niet dus volgens de grensrechter) gaf de snelle en behendige linksbuiten van IBC de gelegenheid om het strafschopgebied in te stormen en op de punt van het vijf meter gebied de bal via de handen van Lars binnen te schieten: 0-1. Bunde probeerde de zaak snel weer recht te zetten, maar het ontbrak vooral aan rust, finesse en scherpte. Onze aanvallers hadden het lastig tegen de goed georganiseerde verdediging van IBC. Pas na 28 minuten spelen konden we de eerste echte kans van Bunde noteren. Sem C stuitte op de keeper. Inmiddels was Yannick in het veld gekomen. Hij mag gezien zijn leeftijd nog in onder-11 spelen en moest het nu dus gaan opnemen tegen jongens die een jaartje of vier-vijf ouder zijn. Hij speelde de hele wedstrijd uit en deed dat met verve. Complimenten Yannick! Het lukte Bunde jammer genoeg niet meer om voor het rustsignaal op gelijke hoogte te komen. En zo zochten de mannen na 35 minuten dus voor het eerst dit seizoen met een achterstand de kleedkamer op.

In de tweede helft schakelde Bunde vanaf de aftrap een tandje bij. Dat moest ook wel, want er waren minstens twee doelpunten nodig. Toch was de eerste grote kans in de tweede helft voor de gasten uit Itteren en Borgharen. Lars wist met een cruciale redding in een 1 op 1 situatie te voorkomen dat IBC de score verdubbelde. De jongens schuddelden even met hun hoofd en trokken meteen weer ten aanval. En in de zevende minuut viel de gelijkmaker. Sem M haalde ruim buiten het zestien meter gebied uit en gedragen door de wind viel de bal schitterend in de linker bovenhoek: 1-1. En nu doorpakken zou je zeggen. En dat deden de mannen. Ze voerden de druk steeds verder op en IBC moest zich vooral beperken tot tegenhouden. Maar in de eerste helft hadden ze al laten zien dat prima te kunnen en ook in het tweede bedrijf bleven de gasten op de been. Al kraakte het behoorlijk aan IBC zijde. Hun keeper kon nog goede schoten van Guy en Sem M onschadelijk maken en Theon had misschien nog wel de grootste kans op de tweede treffer. Maar zijn inzet ging helaas net naast. En zo bleef Bunde dus steken op een gelijkspel tegen een ploeg die het in het begin van het seizoen nog het nakijken had gegeven in een bekerwedstrijd (8-1 winst toen). Nu bleek IBC flink wat taaier te zijn dan een paar maanden geleden.

Toch kan door dit 1-1 gelijkspel alsnog het woordje ongeslagen voor kampioen gezet worden. Geen enkele ploeg slaagde erin Bunde te kloppen. Al was het een paar keer reuze spannend. Bunde JO15-1 behaalde uiteindelijk 25 punten uit 9 wedstrijden en was niet alleen de meest scorende ploeg in haar klasse (44x) maar ook de ploeg met het minst aantal tegen treffers (6). Mooie statistieken dus. Volgende week nog een laatste keer aan de bak voor de winterstop. Dan komt Daalhof JO15-1 op bezoek in Bunde in de derde bekerronde. Een mooi moment om te zien hoe de mannen het doen tegen een ploeg uit een hogere klasse. Succes alvast!