Bunde O15-1 klopt IBC en bekert verder

Sem Mares (schot)
Sem Custers (schot)

15 september 2018 11:30

Na overwinningen tegen RKUVC en Meerssen had Bunde JO15-1 genoeg aan een punt om de tweede bekerronde te bereiken. Dat punt moest veilig gesteld worden tegen IBC ’03 JO15-1 en op papier zou dat geen problemen moeten opleveren. Alleen moet het natuurlijk wel nog even op het veld gebeuren. En in een (gevoelige) derby kan een balletje raar rollen…

Toch schoot Bunde uit de startblokken. Bij de eerste de beste aanval was het meteen kassa. Sem M speelde Sem C aan en hij schoot onhoudbaar raak: 0-1. En binnen drie minuten had de voorsprong eigenlijk al uitgebouwd moeten worden. Beide Semmen verschenen alleen voor de keeper maar in beide gevallen kwam de doelman als winnaar uit de bus. In plaats van een snelle, comfortabele voorsprong bleef de marge dus op één steken. Na die flitsende openingsfase bleef Bunde weliswaar de betere ploeg, maar de machine begon hier en daar ook wat te haperen. Te vaak werd de drukte in plaats van de ruimte opgezocht, ballen werden onzuiver en te vaak werd de bal te lang aan de voet gehouden. Dat leverde geregeld onnodig balverlies op. Het duurde dan ook tot de twintigste minuut eer Bunde weer eens een echte kans kreeg. Het lukte Sem C helaas niet om die te verzilveren. Toch kon er vier minuten later weer gejuicht worden. Na een aanval over rechts kwam de bal via Luka bij Noah terecht en hij verschalkte de keeper van dichtbij: 0-2. Maar dit was niet echt een bevrijdende treffer. We bleven slordigheidjes in het Bunde spel zien en daar kon IBC via een van de spaarzame uitvallen van profiteren. Lars zag opeens een aanvaller van IBC voor zijn neus opduiken. Onze keeper wist in eerste instantie te redden, maar de bal kwam via zijn handen op de paal terecht. Voor een van de meegelopen IBC spelers was het vervolgens een koud kunstje om de terugspringende bal in het lege doel te werken. En zo werd het drie minuten voor rust 1-2. Daarmee was de spanning dus weer terug in de wedstrijd. Al was dat maar van korte duur want nog voor het rustsignaal maakte Sem C er 1-3 van.

Het eerste kwartier van de tweede helft bleef het moeizaam lopen aan Bunde zijde. De gasten hadden weliswaar het meeste balbezit maar konden dat (nog) niet in  doelpunten omzetten. Maar daar kwam vanaf minuut 18 verandering in toen Sem M een voorzet van Sem C van dichtbij kon binnen tikken. En nog geen 60 tellen later scoorde Sem M op aangeven van Noah de 1-5. Daarmee werd de wedstrijd binnen een tijdsbestek van een minuut definitief beslist. In de laatste tien minuten wist Bunde nog drie keer te scoren. Eerst was het Sem M die na 26 minuten spelen een slechte uittrap van de keeper voor zijn voeten kreeg en dit genadeloos afstrafte (1-6), en drie minuten later counterde Bunde zich naar de 1-7. Dit keer was Sem C de doelpuntenmaker. Ook het slotakkoord was voor Sem C. Hij kon een matige uittrap van de keeper onderscheppen en zorgde twee minuten voor tijd voor de 1-8 eindstand.

Door deze overwinning mag Bunde JO15-1 zich poulewinnaar noemen en plaatst het zich voor de tweede bekerronde. De jongens kunnen zich nu gaan opmaken voor de competitie. Volgende week komt het O15-1 team nog niet in actie. Ze openen de najaarsreeks op zaterdag 29 november om 10.30 uur in Valkenburg tegen Walram JO15-2.